14. maj 2010

Fredagsdilemma: Blip eller Balkan

Første rigtige blog-indlæg på AOA.dk:

Af en koncertjunkies bekendelser - del 1...

Så er min musikblog på Aoa.dk skudt i gang. Lækkert! Jeg skal fremover skrive lidt om hvad der sker af spændende ting på den århusianske musikscene. Denne første gang gør jeg det dog kort, da jeg vil kaste lys på to ting. Ja, naturligvis foregår de nogenlunde samtidigt, så jeg må vælge.

Torsdag begyndte den ottende Lyd + Litteratur-festival. Fire dage hvor ord møder musik på meget forskellig vis. Formentligt lige fra det primale til det skægkrassende intellektuelle. Jeg ved ikke hvor meget, jeg når af det. Jeg har tidligere haft fornøjelse af at opleve TS Høeg, MikkelModulererMarius, Clean Boys og Band Ane i forskellige sammenhænge. Så dem vil jeg godt anbefale, man tjekker ud. Min trang til at opsøge ting, jeg ikke kender gør også, at jeg bliver pirret af resten af programmet, for der er jeg lidt på bar bund. Desuden ville jeg egentligt gerne se Michael Mørkholt, der også optræder. Ham har jeg også set flere gange før, men det er snart længe siden.

Han slog i sin tid sine folder på Det Jyske Kunstakademi som lydkunstner og collagemester med en meget legesyg indfaldsvinkel. Bl.a. i bandet Jab Mica Och El, som modtog Danmarks Radios ’Radium’-pris. Nu laver han musik under navnet Solhorn og jeg kunne godt bruge et gensyn og genlyt med hans prikkende og blippende electronica, der lyder som en børnehave fanget i en rystet Pepsicola.

Men, men, men... valget er ikke let, så med håb om at han og flere af de andre spændende kunstnere rammer Århus en anden gang, tager jeg en mere tilbagelænet fredag aften i Vestergade. Dog: er man nysgerrig om Lyd + Litteratur-festivalen, der foregår forskellige steder i byen, bør man besøge http://www.lydpluslitteratur.dk/ og http://www.lips.dk/. Måske når jeg lidt af det i weekenden, hvem ved?

I aften vælger jeg Blue Shadow Caravan, der er en balkan-duo med base i Århus, der spiller akustiske sange. Jeg kan ikke henvise til hjemmesider med lyd eller video, men det skyldes formentligt, at duoen er et relativt nyt projekt. Ikke engang Google er megen hjælp.
Jeg har set dem engang før, da de varmede op for det århusianske balkan-orkester KURvE, og det gjorde de forbavsende godt. Med en flot samling traditionelle folkesange og egne numre formåede de at fange den intimitet, som så mange af de mere amerikansk inspirerede ”singer/songwriters” higer efter. De mixer dog et melodisk landskab fra det sydslaviske ind i blandingen, så sangene for danske ører lyder noget mere forfriskende end det, vi mest bliver præsenteret for. Så en klar anbefaling herfra.

Det foregår på Café Vestergade klokken 21.00 i aften fredag.

Vi ses derude!

Lars

Facebook events:
Lyd + Litteratur
Blue Shadow Caravan

Ingen kommentarer:

Send en kommentar