1. jun. 2010

En musikuge for nysgerrige sjæle

Fra AOA.dk...

Italiensk jazzpunk, filmisk avantgarderock og harmonisk elektronik – og meget mere. AOA.dk’s musikblogger Lars Kjær Dideriksen har rigeligt at anbefale i denne uge.

Af en koncertjunkies bekendelser - del 9...

Hold da op, en uge vi starter juni med! Allerede her 1. juni husede Vestergade 58 et af de flyttede Stubnitz-koncerter: ’StrΩmkreis 1’ med bands fra Danmark og Frankrig.

Onsdag
Stubnitz er igen på spil onsdag aften i samspil med Musikcaféen i Mejlgade. Her spiller tre bands fra USA: Secret Chiefs 3, Fat 32 og Congs For Brums. Nej, jeg kender dem ikke, men det lyder spændende. Secret Chiefs 3 tæller bandmedlemmer, der har ageret i sammenhænge med Faith No More, John Zorn, Melt Banana, Xiu Xiu, Marc Ribot’s Ceramic Dog, Tom Waits og Laurie Anderson. De navne alene får mig til at spidse ører. Men to af musikerne - Ches Smith og Shahzad Ismaily – havde jeg fornøjelsen at opleve netop som del af Tom Waits-guitaristen Marc Ribots band Ceramic Dog i Berlin i 2008. Og de var vanvittigt imponerende (jeg filmede lidt fra koncerten – se til sidst i denne video). Musikcaféens hjemmeside beskriver musikken som ”frygtløst avantgarderock, grindcore, jazz og filmmusik á la Morricone”. Nå ja, den er jeg også med på.
To koncerter der for mig blot er ét af nok så mange tegn på værdien af MS Stubnitz, som det århusianske bureaukrati i kommune og brandvæsen er ved at torpedere uden tanke for hvilke konsekvenser det vil få for kulturlivet fremover. Kom så, Århus, let røven og få det problem løst!

Fredag
Fredag står Århus’ mest spændende koncertarrangører LJUD bag en koncertaften med hele fire bands på Musikcaféen. Italienske Zu er hovednavnet og den gruppe beskrives som liggende i grænselandet mellem rock, punk og fri jazz, hvor de trækker på inspiration på alt fra The Ex til Sun Ra og John Coltrane. Bandet har krydset veje med en absurd række seje mennesker, bl.a. Sonic Youth, Lightning Bolt, Melt Banana og jeg skal komme efter jer. Kort sagt: Det kommer ikke til at gå stille for sig. På programmet er også Rafael Toral og Norberto Lobo, samt danske Fossils. Sidstnævnte har jeg tidligere oplevet som et fremragende liveband. Jeg vil blot henvise til en video for at vise hvad jeg mener – her). (Facebook info)
Har man fredag ikke lyst til så meget fart over feltet, så er der også “Sommerstemmer – musik og litteratur ved Brabrand Sø” fra kl. 16 om eftermiddagen. Her kan man opleve bl.a. Svend Åge Madsen, Er De Sjældne og Singvogel med Peter Laugesen. Det vil helt sikkert også være en fremragende fredagsoplever, man får der. (Facebook info)

Lørdag
For dem der skulle have misset den lokale duo Agata & Me i lørdags på Blandet Blandt Andet så er chancen der igen denne lørdag. På et tidspunkt mellem 14.30 og 16.00 spiller de på Stardust-caféen, Klostergade 58. Vær beredt på en smuk blanding af loops, akustiske instrumenter, harmoniske vokaler og melankoli blandet med solid god sangskrivning, der sætter sig i øret og i hjertet. (AOA info / Facebook info)

Søndag
Søndag runder jeg i hvert fald ugen af med et LJUD/Klub Arrogant-arrangement. Det foregår på Spanien 19C på havnen, hvor amerikanske Terrible Eagle og Girls of The Gravitron spiller. Det bliver givetvis heftigt. Dørene åbner kl. 19 og musikken starter kl. 20. (Facebook info)

Ugen efter
Tirsdag den 8. juni er der mere Stubnitz-sjov på Vestergade 58: ’ StrΩmkreis 2’, der er en Raster-Noton-showcase med bl.a. Pixel og Aoki Takamasa. Det bliver sikkert knitrende og elektronisk, hvis jeg kender det ret så anerkendte pladeskab ret. (Facebook info)
Fredag den 11. juni arrangerer Raum Eins koncert på Trøjborg Beboerhus med Singvogel, The City Kill, Don Saund og Papir. Det har jeg heller ikke tænkt mig at gå glip af. (Facebook info)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar