22. sep. 2010

Balkanfeber på Atlas

Fra AOA.dk:



Ja, for pokker, jeg glæder mig til KURvE og Boban I Marko Markovic Orkestar på Atlas fredag den 1. oktober. Og det burde du også, skriver AOAs musikblogger.

Fredag den 1. oktober bliver det varmt på Atlas. Meget varmt. Jeg forventer næsten, at stedet koger over. Mindre kan selvfølgelig også gøre det. Men forventningerne skyldes, at jeg indtil flere gange har oplevet et af Århus’ bedste liveorkestre KURvE fyre så meget op under publikum, at temperaturen fik det magiske nøk opad. Og de er blot aftenens såkaldte ”opvarmningsband”. Hovednavnet er et af de største indenfor balkanmusikken, så jeg ved, at der er lagt i ovnen til en energiudladning af de helt store og som ikke kan andet end få det brede smil frem som publikum.
Aftenens hovednavn er serbiske Boban I Marko Markovic Orkestar. 13 mand med blæseinstrumenter og percussion indtager scenen. Jeg har ikke set dem live før, men dog hørt deres musik på cd og tjekket lidt på YouTube. Jeg synes, at dette klip, hvor de er fanget på gaden i Køln, vidner om, at der nok skal komme gang i sagerne. Jeg er helt vild med det fantastisk smukke og medrivende nummer ”Mundo Cocek”, der starter 1 minut og 20 sekunder inde i klippet.
Aftenens lokale islæt KURvE er trofast leverandør af en rockmusik, der blander noget af det vi kender så godt med masser af balkan, en smule ska og ja, en del andre ting. Jeg har set dem 117 gange før – og jeg skal se dem igen! Bandet har eksisteret i omkring 8 år, men har først lige indspillet sit debutalbum. Det udgives på selve aftenen. Jeg har været heldig at få finge i et eksemplar allerede og det er - som jeg håbede - på en pokkers medrivende skive, der går lige i benene og hjertet. Deres musik er bl.a. også blevet kaldt balkanpunk og cirkuspunk. Prøv at tjek noget live video fra Katapult her og fra Train her.
Dj Anthro Subs holder gryden i kog, når livemusikken holder pauser.
En mere festlig fredag aften finder I ikke i Århus den 1. oktober. Jeg glæder mig helt vildt. Det burde I også!

Vi ses derude!

Lars
(Støj På Overfladen)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar