19. sep. 2010

Making A Movie # 2

Forberedelsen til min lille dokumentarfilm om Esther Maria & the Song Horses pladeoptagelser i New York fortsætter. Har nu fået hentet kamera. Supervenlig service hos Århus Filmværksted, der indtil videre har været utroligt hjælpsomme hele vejen. Og ja, det blev en Sony PDX10. I widescreen og som kører med dv-bånd. Med kameraet har jeg foruden en håndfuld batterier fået en god Røde-mikrofon (inkl. to vindhætter til indendørs og udendørs brug) til at montere på toppen af kameraet, ekstra vidvinkel-linse og trådløs mikroport-mikrofon. Fik også et fikst et-benet stativ, men det er for langt til at være i bagagen, så jeg tager mit eget lille tripod-stativ med i stedet.

Al den teknik
Jeg sidder lige nu og prøver at få styr på teknikken. Jeg skulle jo ikke gerne filme det hele med indstillingerne på 'auto'. Jeg får en del at tænke på i filmeprocessen, da hvidbalance, exposure, shutter speed og hurtig brug af fokus ikke sidder på rygraden. Fik downloadet en manual til kameraet på nettet. Den bruger enormt meget plads på de elementære ting (sådan sætter du bånd i, sådan lader du batterier op osv.), hvor jeg gerne ville have haft lidt mere omkring de førnævnte ting. Men jeg prøver at øve mig lidt inden jeg tager afsted.

Afmystificering
Så der er egentligt to ting, jeg skal have styr på: 1) den rent tekniske side af at få det gode billede i kassen, og 2) den rent æstetiske side af at få det gode billede i kassen. Det sidste tror jeg nu, at jeg trods mine ikke overvældende erfaringer har lidt intuitiv fornemmelse for. Om ikke andet forsøger jeg pt. at skærpe mine sanser på den front ved at se forskellige film, hvor jeg netop - ganske naturligt - lægger mærke til netop den del af filmoplevelsen. Filmene giver mig både idéer og afmystificerer billedkompositionen. Selvfølgelig kræver det et trænet øje at se de gode vinkler på location. Men ja, det her er så en del af min træning. Jeg skal også nå ud i felten inden vi tager afsted og prøve det af.
Det, jeg har fundet ud af, ved at se filmene er ikke blot måderne at lave billeder på, men også, at hey, det behøver sgu' ikke altid være helt perfekt, hvis blot det samlede indtryk, der består af flere dele, spiller sammen (billeder, farver, lyd og det øjeblik, der er fanget på film) .

Den lille notesbog
Jeg har købt mig en lille notesbog, hvor jeg noterer idéer ned i. Her tager jeg også noter fra de film, jeg sidder og ser. Og bagi har jeg klistret kopier fra nogle bøger ind. Små billedeksempler, huskeregler og gode råd. De mest essentielle ting, der skal huskes m.h.t. billedkomposition osv. Bl.a. fra bogen "Alene med et kamera", som jeg lånte på biblioteket og overvejer at købe på et tidspunkt. Jeg fandt ud af, at jeg allerede havde Politikens "Digital videooptagelse", som også har en del gode tips, der er til at huske. På biblioteket lånte jeg også "The Five C's Of Cinematography", der trods en del år på bagen også formidler billedkomposition ganske godt. Har dog ikke rigtigt tid til at nærlæse den så meget.

High-speed inspiration
Jeg har heller ikke rigtigt tid til at sidde og kigge hele film igennem, men hurtige gensyn med spoleknappen i brug kaster en hel del af sig, synes jeg. Jeg har bl.a. noteret mig gode idéer fra Jim Jarmusch's "Limits Of Control" (spillefilm), Wim Wenders' "Notebook On Cities And Clothes" (dokumentar) og Grant Gees Radiohead-film "Meeting People Is Easy" (dokumentar). Så jeg sidder og tyvstjæler idéer, øh, "lader mig inspirere" for tiden. :-)
Jeg smugkiggede også lidt igen på den smukke "Touch The Sound" om Evelyn Glennie, der er en film, der virkelig gør enormt meget ud af sin lydside - i samspil med billedside. Bl.a. fordi hovedpersonen, der percussion-spillende Glennie, er tæt på at være helt døv. Den første del af filmen er specielt ekseptionel, synes jeg.
Jeg tror også, at et hurtigt gensyn med "Billy Childish Is Dead" kunne være en idé. Og så ved jeg ikke rigtigt om jeg vil smugkigge på film, jeg ikke har set endnu. Men ellers ville de to Low-film "Low In Europe" og "You May Need A Murderer" (har jeg dog set) samt "I Know I'm Not Alone" (om Michael Franti) nok være gode bud. Overvejer også "Sleep Good Rock Well" om 22 Pistepirkko.
Jeg håber, at kunne nå korte spole-igennem gensyn med "Buena Vista Social Club", "Crossing The Bridge - The Sound Of Istanbul" og Patti Smith-filmen "Dream of Life". Især med noter fra sidstnævnte.
Ja, jeg har rigtigt mange musikfilm. Der er mange forskellige måder at lave den slags på. Tricket er så at finde en homogen stil, der giver mening. Bl.a. i forhold til historien, musikken og den action, der sker foran kameraet. Men jeg må vel bare mærke efter inderst inde efter min egen gut feeling.

Et bud på nogle regler
Jeg har prøvet at formulere nogle "regler" til et koncept (som jeg for guds skyld ikke vil kalde "dogmer"). :-) De er en slags guidelines, som jeg vil forsøge at efterleve bedst muligt. Jeg er nået frem til fem ting indtil videre. Måske kommer der flere. Måske får jeg lavet en skarpere formulering med færre regler. Vi får se.

1) No talking heads.
Her menes ikke det fremragende New York-band med det navn, men at jeg vil undgå at have "onscreen interviews". Al dialog, der foregår i filmen skal være den, der foregår spontant mellem dem, der agerer foran kameraet. De skal ikke sidde og blive interviewet til kameraet. Jeg har dog tænkt mig at interviewe folk, så når der er interviews, så vil der kun blive brugt lyden fra dem og de vil fungere som voice overs.

2) Poetry is allowed.
Esthers musik har med de store følelser at gøre. New York er en stor by. I et stor land. Jeg vil forsøge ikke at lade dansk beskedenhed og mådemål forstyrre potentielt store armbevægelser, men i stedet give efter for dem, hvis de føles naturlige. I forlængelse af det ligger vist også det, at jeg tror på, at det er forbilledeligt at videregive sin begejstring.

3) Love the image.
Find de gode billeder. Også de rigtigt simple. Og lad dem bare stå i et godt stykke tid. Hvilket bringer os til nummer...

4) Take your time - relax and experience.
Giv beskueren tid til at opleve billedet og tid til at reflektere og... tænke. Alt for mange film vil alt for meget på billedsiden. Billederne i denne film kan måske godt være et "sansebombardement", så er det fordi det, der sker på stedet er overvældende og ikke fordi, jeg går amok i klipperummet og skabe kunstig action.

5) The picture does not have to be perfect if the moment is.
Står lidt i kontrast til punkt 3 og 4, men en sekvens skal ikke sakses bare fordi det er ude at fokus et splitsekund. Hvis øjeblikket er der, så lad det leve i filmen. Det skaber også en kontrast til de stille billeder og kan skabe noget en spændvidde og dynamik i billedsiden. Eller med andre ord: nogle rytmeskift, så filmen ikke falder i hak i sin egen formular og går i stå.

Ja, det var mine egne små huskeregler til denne film.

De mere kedelige ting
Af det rent praktiske, så har jeg også skulle forsikre udstyret, jeg låner af Filmværkstedet. I samme ombæring forsikrer jeg alt det andet grej, vi har med. Det kommer til at koste lidt, men jeg ville nødig komme til at skulle erstatte det dyre filmgrej selv, hvis uheldet skulle være ud (7-9-13). Jeg skal også have investeret i en flok dv-bånd, men dem køber jeg i Tyskland. Det er halv pris i forhold til herhjemme.
Vi forsøger derfor også at søge nogle penge til projektet og turen fra forskellige steder. Med lidt held kan vi få dækket nogle af vores udgifter. Det kunne være rigtig rart. Der kommer til at ligge meget arbejde i den her film. Især bagefter. I hvert fald er der flere ugers redigering i vente. Jeg kan redigere på filmværkstedet, hvor jeg også kan få assistance. Men jeg har stadig et fuldtidsjob, så jeg overvejer om ikke det er på tide at investere i en iMac, når jeg kommer hjem fra turen, og så redigere det meste hjemme hos mig selv.
Så kan jeg vel nok lave et råklip, jeg kan gå til eksperterne med og få feedback på. De bruger også Mac og Final Cut Pro, så jeg kan nok tage det hele ned og få klaret de sidste detaljer, farvekorrigering osv. på Filmværkstedet.

Musikken er skitseret
Esther har indspillet sine demoer til pladen på min lille digital 8-spors Tascam-optager. Den fungerer supergodt. Den tager vi også med på turen, hvis inspirationen skulle indfinde sig (mon ikke, den gør det?). :-) Filerne kan hentes lige over i Mac'en. Skitserne er i øvrigt rigtigt gode. Der er ret mange superstærke numre, synes jeg. Esther prøver også nogle nye spændende ting både med stemmen og instrumenteringen, så det lover godt for det færdige resultat. Jeg er dog altid en sucker for demo-optagelser, fordi de er så umiddelbare. :-)

Right, det var den seneste update på projektet. Nok engang lidt langt. Sorry.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar