4. okt. 2010

Making A Movie # 4

Sidder med en lille lånt Acer-pc på en café/restaurant kaldet Buddy's i TriBeCa, hvor lydniveauet er ekstremt højt fra alle de snakkende gæster, der prøver at overdøve latinmusikken fra stereoanlægget. Den ligger et par hundrede meter fra lejligheden, hvor Esther og Torsten lige nu sidder og indspiller deres kommende plade.

Lejlighed. Klik! Kramer. Klik!
Vi ankom ved 11-tiden og mødtes med Kramer, der skal producere pladen. Esther har mødt ham engang før i København. Torsten, Torstens kone Fatima og jeg mødte ham for første gang. Og ja, vi havde, så vidt jeg kan forstå, alle en rigtig god fornemmelse. Lejligheden er gammel, lidt rodet indrettet på den helt rigtige måde og fyldt med sjove instrumenter (selv theremin og gamelan, selv om de nok ikke skal bruges til pladen, he-he). Vi synes alle, at den var superfed. Mørk i det og med den rette stemning. Kramer virker superrar og har den helt rigtig indstilling til musik, som ser ud til at passe perfekt til Esthers plade og det hun vil med den.
Lige fra start: Spil det nummer, du føler er rigtigt lige nu. Og ingen metronom - følg din hjerte i stedet. Og han er fokuseret på at mikrofonen fanger det helt rigtigt. Esther spiller meget stille på sin guitar, så han kan sikkert fange alle nuancer. Og ja, Kramer er fokuseret på at drikke den rigtige te. Et eller andet fra 2000 år gamle tetræer, der gror i klipper. Smagte det. Faktisk lækkert. Og jeg er ellers ikke tedrikker. Med det prøver jeg nok at sige, at det formentligt ikke bliver seks stressede indspilningsdage. Det skal Kramer nok sørge for.

Close quarters
Rummet i lejligheden, hvor de indspiller, er ret lille. Det bliver nok svært at finde mange forskellige vinkler at filme fra. Men der er så mange små detaljer i rummet, jeg skal have indfanget. Og så er det ellers om at fange de rette øjeblikke, hvor der sker ting, der opsummerer hvad det hele handler om. Det er fristende at lade kameraet køre hele tiden. Det kan jeg dog ikke. Jeg skal heller ikke være der hele tiden. Men det ville også blive for mange bånd at skulle håndtere efterfølgende.

Øjeblikke
Jeg tror, at jeg fangede nogle ganske gode øjeblikke her fra starten. Bl.a. sad Esther med sin akustiske Gibson inden der skulle optages og Kramer bad hende spille, mens han gik helt tæt med øret til guitaren forskellige steder og lyttede... og sagde "wow" flere gange. Han skulle vist lige ind og mærke nuancerne. Det kan være, at det er de øjeblikke kombineret med mere simple "scener" til musikken, at jeg skal fange. For jeg er ikke så skarp på det kameratekniske. Og faktisk, så kan dette kamera ikke lave skarpe og uskarpe for- og baggrunde. Måske hvis man lavede noget fiktion, hvor man havde tid til at stille op. Men det her er dokumentar og det sker i nuet og lige pludseligt. Så det bliver nok en tand mere "guerilla-film" end jeg havde forventet. Men det er måske halvdelen af filmen. Resten bliver nok bybilleder og andre lokationer kombineret med små detaljer - sat sammen med musikken.

New York under pres
Kramer fortalte forresten, at han har optaget hele "The Sound Of Music"-pladen, han lavede med Jad Fair i sin tid i lejligheden. Cool. :-)
De gik faktisk hurtigt i gang med at optage i dag. Lidt snak før action time omkring 11. september (Kramer boede lige i nærheden) og omkring hvordan New Yorks borgmester har afskaffet "rent control", hvilket nu gør det vaaaanvittigt dyrt at bo i New York. Nu har kunstnerne ikke råd til at bo der mere. Tænk på et New York uden dens kunstnere! Det vil da ødelægge alt det, som New York har været kendt for så længe de fleste kan huske. Bare se hvad der sker - eller er sket - i Danmark. Storbyerne er mere døde og grå end før, fordi "boheme-elementet", der skaber noget farve på tilværelsen må flygte fra huspriserne.

Nacho nacho man!
Nå, men lad mig runde af på den positive side. Her på Buddy's har jeg lige bestilt nachos. Holy crap. 9 dollars er måske dyrt efter lokale standard, men for danskere er det jo ikke så slemt. Men damn, det man så får for pengene. Deeee-lish! Det lader ikke til at være nachochips fra en pose Tex Mex. Og så er der chilisauce, salsa, græsk yoghurt, guacamole, sort bønner, forårsløg og jalapenos. Sådan skal den bare laves!

Det er nu det sker
Det regnede en del tidligere, men nu det stoppet. Nachoen lagde bunden og lidt til. Tænker, at jeg glæder mig til at høre det endelige resultat af det arbejde, der foregår henne om hjørnet. Esther fik lavet noget sindssygt gode demoer hjemmefra på min lille Tascam DP-008 (som jeg også har taget med herover, hvis nu inspirationen indfinder sig senere på turen). Kramer fik demoerne forud, så han kunne høre numrene. Men nu når optagelserne er startet, så er de fortid. De skal ikke lyttes til nu, som han sagde. Nu skal øjeblikket fanges. Og jeg tror såmænd, at der kommer rigtigt mange smukke og unikke øjeblikke et par etager oppe i en charmerende, lille rodet lejlighed på hjørnet af N Moore og Varvick i TriBeCa.

L

1 kommentar:

  1. Det lyder skidespændende - jeg er meget spændt på hvad der kommer ud af Esther's sessions

    SvarSlet