10. jan. 2011

Fælles front i seks dage

Fra AOA.dk:



De århusianske spillesteder byder de næste to weekender på seks dages lokal musik helt gratis. Der er bestemt bands at glæde sig til, skriver AOAs musikblogger.

Man kan vist roligt sige, at der er lidt for enhver smag de næste par weekender. De fire spillesteder Atlas, Voxhall, Musikcaféen og Train slår alle sammen dørene op til Musik Aarhus Festival. I alt 18 lokale navne over seks dage. Så der er smæk for skillingen – hvis altså det kostede noget. For ja, der er gratis entré.

Musik Aarhus er samtidigt også en ny koncertguide i avisform, som giver et ganske godt overblik over hvad spillestederne har på programmet i den kommende tid.

Et par anbefalinger
Jeg har tidligere i mine blogs på AOA nævnt bands som KURvE og Fossils. Det vil jeg så gøre igen, for de spiller nemlig heldigvis på festivalen. De er helt klart blandt Århus’ bedste livebands - KURvE med melodiøs og medrivende balkanrock og Fossils med in your face smadr-rock spillet på kun trommer og bas (tro mig, det virker!). De har i øvrigt begge næsten lige udgivet hvert deres fremragende album.
Jeg har tidligere stiftet bekendtskab med andre af festivalens bands (bl.a. elektroniske Badun), men egentligt er der en del, der er ubeskrevede blade for mig. Og heldigvis for det. For hvorfor kun gå til koncerter med alle de bands, man allerede kender i forvejen? Ud og find overraskelserne, ikke?

En enkelt dråbe malurt
Et meget sympatisk initiativ fra de fire spillesteder, som jeg tager hatten af for. At sætte 18 lokale bands på plakaten og få skabt noget opmærksomhed omkring det. Måske kunne vi så få endnu flere lokale bands at se på disse scener fremover.
Ved starten på den seneste opblomstring i ny Århus-musik omkring 2002 (bl.a. med Århus Under Overfladen-konceptet), der blev dørene åbnet mere op for de lokale talenter. Det varede nogle år, hvor forskellige arrangørgrupper havde stor success med at tilføre spillestederne nye energi og ikke mindst et relativt trofast publikum.
I de seneste par år synes jeg dog desværre, at jeg har kunne se, at det har tyndet lidt mere ud i publikum til en del koncerter. Samtidig er det igen blevet lidt svært at finde vej til de lokale spillesteders scener med nye idéer.
Bevares, vi finder naturligvis stadig fint med lokale talenter på scenerne, men det virker som om at der visse steder er blevet en mindre lyst til at tage chancer. Formentligt af økonomiske årsager. Det er en skam. For det er de lokale ildsjæle i arrangørgrupper, der kan føre nyt liv ind og samtidig stampe yderligere publikum op af jorden. Det føles som om det pt. kun er få arrangørgrupper af dem, der stadig er aktive fra "den gamle bølge", der bliver lukket ind. Nye idéer fra udefrakommende bliver ikke modtaget så varmt som omkring 2002-2005. Men den slags går nok også i bølger. På et tidspunkt er sulten fra spillestedernes side der vel igen, så samspillet med det nye publikum og ildsjælene i flokken får mere luft under vingerne. Måske kunne man måske også prøve nogle nye koncerterformer i stedet for at blive hængende i alt det, vi kender alt for godt?

Men nok om det her. Jeg glæder mig til at få tjekket nogle af de navne ud, som jeg indtil videre kun har hørt om.

Her er festivalens program:

13. januar - Train (alternative/indie):
Yuno, Kings Light Infantry og I Will Furnish Your Sunday Mornings

14. januar - Atlas (jazz/folk/world):
Lars Fiil Kvartet, KURvE og Acid Plutonium

15. januar - Musikcaféen (elektronisk):
Fire Slag, Badun og Aebeloe

20. januar - Musikcaféen (rock):
Glow Kit, Fossils og The Bang Bang Brain

21. januar - Train (elektronisk up-tempo):
Reptile & Retard, Naught Nites og Pierce and Pierce

22. januar - VoxHall (metal):
Crocell, Boil og IIIrd Alternative

Vi ses derude!

Lars
(Støj på overfladen)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar