23. maj 2011

Intenst og italiensk

Fra AOA.dk:


aOa’s musikblogger har en brandvarm anbefaling til alle musikelskere. Onsdag spiller italienske Comaneci på HeadQuarters. Forvent det intense og det smukke og at hårene står op på armene.


Jeg kan naturligvis kun tale for mig selv. Men da den italienske duo Comaneci spillede på sidste års Fanø Free Folk Festival var jeg helt fortabt og forgabt i det, som de formåede at præsentere på scenen. Da 2010 var omme kunne jeg uden rysten på hånden tælle den blandt de allerbedste koncerter, jeg havde overværet det år. Og jeg nåede som sædvanligt at opleve rigtigt mange koncerter.

Med få guitarer og en smuk stemme fremtryllede de små folk-sange af en intens, sammenbidt karakter og en stemning, der fik hårene til at stå op på armene af mig. Og ja, det var af ren nydelse.

Gruppens sangerinde Francesca Amati ser umiddelbart ikke ud til at yde noget vildt og voldsomt på scenen, men på en eller anden måde får hun alligevel drevet enormt meget power frem med sin stemme. Hun spiller akustisk guitar, mens Glauco Salvo tager sig af den elektriske guitar og lidt banjo. Elguitaren bruger han bl.a. til at læggende sitrende lag af lyd ind og konkurrere med intensiteten i Francescas stemme. Jeg filmede en del video på Fanø Free Folk Festival sidste år og man kan se et øjeblik fra netop denne koncert cirka to minutter inde i dette klip.
Udover den lyd, som duoen producerer, har de også teksterne og melodierne til at få det til at gå op i en højere enhed. Både live og på plade. Tjek eventuelt deres MySpace-side.

Onsdag den 25. maj spiller de på HeadQuarters. Jeg skal ikke kunne sige om jeg vil få samme oplevelse igen, men jeg vil for alt i verden ikke gå glip af et gensyn.Sammen med dem spiller deres italienske kompagnon Matia Colletti, der også var med på sidste års festival. Han bruger bl.a. ukulele og akustisk guitar sammen med en loop-pedal og får skabt nogle charmerende små kriblerier af melodier, som han synger henover.

Danske So Like Dorian følger trop. Og minsandten om ikke han også spillede på Fanø sidste år. Også han bevæger sig inden for den nyere folk-musik. Faktisk er arrangementet også lidt et PR-fremstød for dette års festival, som netop har sat sine få billetter til salg. Der er desuden offentliggjort en række nævne til programmet og det tegner allerede rigtig godt. Læs mere på Facebook eller MySpace.

På programmet står der, at det skulle starter omkring kl.20. Men kommer man kl. 19, så kan man få receptionen med for det tyvende nummer af Danmarks bedste musikblad Geiger. Og det er bestemt også værd at tage med.

Så kort sagt: Onsdag. HeadQuarters. Klokken 19. Gåsehud. Ikke så meget pis. Vi ses!

Lars

(Støj på overfladen)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar